چگونه نیاز مشتریان خود را شناسایی کنیم؟

نیاز مشتریان را به صورت مفصل تحلیل کنید تا کسب و کار خود را ارتقا دهید. تمام تکنیک‌های بازاریابی دیجیتال یک هدف مشترک را دنبال می‌کنند و آن شناسایی نیاز مشتری و تلاش برای برآورده کردن نیاز اوست؛ در واقع بازاریابی بدون مشتری معنایی ندارد. به چند روش می توانید مشتریان خود را بشناسید:

  1. دریافت بازخورد مستقیم با مصاحبه و پرسش نامه و …
  2. تحلیل رقبا
  3. تهیه بیانیه نیاز مشتریان
  4. برنامه ریزی فعالیت ها

بازخورد مستقیم 

پرسش نامه های کوتاه و آنلاین، مصاحبه با سوالات هدفمند، استفاده از برنامه هایی که در شبکه های اجتماعی نیاز مشتری را رصد می کنند. ( همانند برنامه Cyfe، Crowdfire و … )

تحلیل رقبا

توجه به رقبا می تواند برای شما مفید باشد. زیرا از این طریق می توانید اشتباهات، روش های مختلف بازار یابی و … را برای بالا بردن تواناییتان پیش گیرید.

بیانیه مشتریان

  • مشتریان شما چه جنسیتی،سن و … دارند؟
  • انگیزه خرید؟
  • روش خرید انتخابی مشتری (حضوری و اینترنتی)؟
  • انتظارات مشتریان از فروشگاه؟
  •  و …

نیاز مشتریان را برنامه ریزی کنید تا به همه آنها عمل کنید. به طور کلی نیازهای مشتری به دو دستۀ «فیزیکی» و «روان‌شناختی» تقسیم می‌شوند. شناسایی نیازهای مشتری، کلید ارائۀ خدمات مناسب به اوست که در نتیجه باعث ایجاد ارتباط قوی با مشتری شده و فروش بیشتری را برای شما به همراه می‌آورد.

 

سخن آخر: 

برای رفع نیاز مشتری خود را به جای او بگذارید تا بتوانید آن را درک کنید. سعی کنید تمام مراحلی را که او در خرید طی می‌کند با دقت پیش روید تا مشکلاتی که در مسیر مشتری قرار دارد را پیدا کنید و اقدام به حل آن‌ها نمایید. وفدار کردن مشنری را فراموش نکنید و یک سیستم نرم افزاری در نظر بگیرید. این روزها معمولا وب‌سایت‌ها یا اپلیکیشین‌های تلفن‌همراه، صفحه‌ای باعنوان باشگاه مشتریان راه‌اندازی می‌کنند و کمپین‌ها و سرگرمی‌های خاصی را برای وفادارسازی مشتریان پیاده می‌کنند. دریافت پاداش به ازای هر خرید یکی از بهترین کارهایی است که می‌توانید در قسمت باشگاه مشتریان طراحی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید