تحقیقات بازاریابی

مفهوم تحقیقات در بازار (Marketing Research)

اگر در نظر دارید فعالیت کاری را به تازگی و بدون داشتن تجربه قبلی آغاز کنید، از تحقیقات در بازار غافل نشوید. برای تصمیم گیری در مورد کسب و کارتان و رسیدن به اهداف به تحقیقات در بازارکاری نیاز خواهید داشت. اگر به دنبال پیدا کردن راه های شناخت مشتریان در حوزه کاری انتخابی مشخصی هستید و می خواهید دید بهتری به پریونای مخاطب خود پیدا کنید، بهترین و موثرترین راه تحقیقات در بازار می باشد. مخصوصاً برای تصمیمات کسب‌وکارهای کوچک برای ورود به حوزه‌ای جدید یا تولید محصولات جدید، این تحقیقات بسیار مهم است.


نرم افزار باشگاه مشتریان


فرآیندی به نام تحقیقات در بازار

تحقیقات در بازار یک فرآیندی است که طی آن شما سعی در شناخت مشتریان بالقوه و بافعل خود خواهید داشت. اطلاعات جامعی در مورد نقاط ضعف و قدرت محصولات و خدمات به دست آورید. این تحقیقات از یک فرآیند ساده آغاز می شود و به مراحل پیشرفته هم می رسد. شما با استفاده از این داده‌ها و اطلاعات تصمیم گیری‌های بعدی شرکت و کسب و کار خود را انجام خواهید داد. مراحل این تحقیقات عبارتند از:

  1. تشخیص مسئله
  2. مشخص کزدن نمونه
  3. جمع آوری اطلاعات
  4. تحلیل نتایج
  5. تهیه گزارش
  6. تصمیم گیری نهایی

 

تفاوت تحقیقات در بازار با تحقیقات به صورت بازاریابی:

هدف این دو مبحث شناخت برای شروع کسب و کار موفق است ولی تفاوت هایی هم دارا می باشند. زمانی که شما تحقیقات به صورت بازاریابی را انجام می دهید، کالا و خدمات به صورت مستقیم مورد تحقیق قرار می گیرد. هزینه هایی که توسط مشتریان پرداخت می شود، تبلیغات و حتی مکان و زمان های مناسب برای بازاریابی پرس و جو می شود. اما در تحقیقاتی بازار شناخت جامعه هدف و بررسی نیازهای آنها مطرح می باشد.

 

نتیجه گیری:

با روش تحقیقاتی بازار علاوه بر مشتریان، رقیبان حوزه کاری خود را بشناسید. می توان متوجه شد که پیش از شما کدام رقیب خدمات دریافت کرده و یا محصول مورد نیاز خود را خریداری کرده است. با انجام تحقیقاتی بازار متوجه خواهید شد که در حال حاضر چه روندی در بازار وجود داشته، چه روندی رو به کاهش است و چه روندهایی در حال شکل گیری است. در نتیجه تصمیم گیری موفق تری در پیش رو خواهید داشت. شما برای اجرای این تحقیقات نیاز به زمان زیادی دارید و باید صبور باشید. کارت اعتباری ایرانیان توصیه می کند از شروع کار باشگاه مشتریان خود را تشکیل دهید…

 

 

دیدگاهتان را بنویسید