انواع کلاهبرداری اینترنتی

کلاهبرداری اینترنتی چیست؟

هر آنچه باید در مورد کلاهبرداری اینترنتی بدانید را در این مقاله بخوانید! در بستر اینترنت هم یکسری قوانین وضع شده است که همه باید ملزم به اجرای آن باشند ولی به تمامی اعمالی که خلاف آن باشد کلاهبرداری اینترنتی گفته می شود. برخی از کلاهبرداران با استفاده ابزارهای اینترنتی سبب ایجاد ضرر مادی یا معنوی برای افراد می شوند. در ادامه انواع را نام خواهیم برد.

 

انواع کلاهبرداری اینترنتی :

 

  • فیشینگ با ساختن درگاه پرداخت جعلی

این بارزترین کلاهبرداری است که در مقاله پیشین هم به صورت مفصل به آن خواهیم پرداخت. در صد زیادی از کلاهبرداری به فیشینگ کردن مربوط می شود. در این روش  فیشینگ کلاهبرداران صفحه درگاهی کاملا مشابه درگاه پرداخت های واقعی می‌سازند و اطلاعات حساب یعنی شماره کارت، رمز دوم و … را ذخیره می‌کنند و در فرصت مناسب حساب بانکی افراد را خالی می‌کنند. راه های تشخیص درگاه پرداخت را به خاطر بسپارید.

 


راه های تشخیص درگاه پرداخت جعلی


 

  • فروشگاه ها و سایت های مجازی جعلی

این مورد در شبکه های اجتماعی زیاد بهچشم می خورد. کلاهبرداران با ساختن پیج های اینستاگرامی با محصولاتی که قیمت پایین تر دارند از اعتماد کاربران سو استفاده می کنند. در بسیاری از موارد عملیات پرداخت با استفاده از واریز کارت به کارت انجام می‌شود اما پس از واریز به حساب اجناس یا خدمات توافق شده به مشتریان تحویل داده نمی‌شود. در نتیجه پیش از خرید از سایت ها و همچنین فروشگاه های مجازی دقت های لازم را به عمل آورید. مواظب اپلیکیشن هایی که با جعل اسناد به فروش مواردی همچون خانه و … می پردازند باشید.

 

  • کارت بانکی جعلی

کلاهبرداران از اسکیمرها هم بسیار استفاده می کنند. بدین صورت که با قرار دادن مدارهای مغناطیسی در دستگاه های کارتخوان و یا دستگاه خودپرداز بانک اطلاعات کارت بانکی مشتریان را ذخیره و با ساخت کارت جعلی در زمان مناسب حساب بانکی افراد را خالی می‌کنند. در نتیجه حتی صاحبان کسب و کار هم باید دستگاه های کارت خوان خود را از شرکت های معتبر تهیه کنند تا برای کاربران این گونه مشکلات پیش نیاید.

 


مشاوره دستگاه کارت خوان نیاز داری؟

با شماره ۰۲۱۷۵۱۸۱۰۰۰ تماس بگیر!


  • پیامک یا ایمیل جعلی

برای همه افراد پیامک های تبلیغاتی ارسال خواهند شد. در این روش کلاهبرداران اس ام اس یا ایمیل حاوی لینک پرداخت برای پرداخت قبض و … را برای افراد ارسال می‌کنند. تحت هیچ عنوان بر روی لینک هایی که از طریق ایمیل و پیامک به صورت ناشناس ارسال می شود کلیک نکنید. باید بدانید که پیامک های قرعه کشی هم یک نوع کلاهبرداری محسوب می شود. در صورت درخواست واریز لینک درگاه را چک نمایید تا از امن بودن آن اطمینان پیدا کنید.

 

  • رسیدهای جعلی بانک

چاپ رسیدهای جعلی همانند رسید های بانکی می باشد. هیج تفاوتی با رسیدهای واقعی ندارد و اگر صاحب کسب‌وکار موجودی حساب را چک نکند به راحتی در دام میفتد و تصور می‌کند پول به حساب واریز شده است. پس از خرید رسید ها را با دقت مزالعه فرمایید. حتما حتما رسیدها خود را پس از دریافت وجه و کار کردن با خودپرداز را بردارید. زیرا ممکن است با آن رسیدها به بانک ها مراجعه کرده و با ارائه مدارک هویتی جعلی اقدام به دریافت کارت و سرقت از آن می‌کنند.

 

  • آگهی های تبلیغاتی

بنرهای تبلیغاتی جذاب یک راهی است برای کلاهبرداری!!! در این روش با کلیک بر روی بنرها ویروس یا برنامه ای بر روی سیستم کاربران نصب می‌شود که می‌تواند اطلاعات موجود بر روی سیستم را ذخیره کند و یا گاهی اوقات با بازکردن صفحه و لینکی در اینترنت صفحات دیگری نیز برخلاف میل افراد بازمی‌شوند. از این طریق اطلاعات حساب بانکی شما به دست کلاهبرداران خواهد افتاد. نرم افزارهایی هستند از نوع امنیتی که می توانند از این نوع کلاهبرداری جلوگیری کنند.

 

  • سایت های شرطبندی

این نوع سایت ها پس از مدتی از دسترس خارج می‌کنند و مال باختگان به علت غیر قانونی بودن کسب و کار معمولا شکایت و پیگیری هم نمی‌کنند. این سایت ها با دریافت مبالغی از کاربران به پولشویی می کنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید