باشگاه مشتریان و گیمیفیکیشن

مفهوم باشگاه مشتریان و گیمیفیکیشن

باشگاه مشتریان و گیمیفیکیشن و ارتباط بین این دو مبحثی است که امروزه بسیار به آنها پرداخته شده است. باشگاه مشتریان، یکی از ابزار های قدرتمند جذب مشتری و برقراری ارتباط کاربری با آنها در دنیای امروزی است. تحقیقات بسیاری در تاثیر گیمیفیکیشن بر رفتار مشتری در موارد مختلف شده است. در این مقاله به تعامل و رابطه این دو معقوله خواهیم پرداخت.

 


مقاله پیشنهادی: امکانات باشگاه مشتریان ایرانیان


گیمیفیکیشن چیست؟

همانطور که در نام آن آشکار است از لغت لغت گیم استفاده است و در زبان انگلیسی به معنای بازی است. Gamification یا بازی‌کاری، هنر استفاده از تکنیک‌ها و ابزارهای موجود در بازی برای جذب مشتریان بیشتر در کسب‌وکارهاست. بازی سازی در خارج از بازی و توسط هر حوزه کسب‌وکاری استفاده می‌شود. (برای مثال در بانک ها و … ). برخی از افراد درگیر فرد با استفاده از بازی ها در در فضای دیجیتال است. یکی از اهداف استفاده از این مفهوم این است که به جای خواندن یک مطلب، در فرآیند یادگیری مشارکت داشته باشند.

 

۴ اصول طراحی Gamification :

  1. در نظر گرفتن پرسونای مشتری
  2. ارتباط منطقی و تعامل با کسب و کار
  3. ایجاد رقابت و انگیزه بیت مشتریان
  4. وجه مالی به عنوان هدف اصلی در نظر گرفته شود.

 

آیا باشگاه مشتریان و گیمیفیکیشن در بازاریابی هم کاربرد دارد؟ در سازمان ها چطور؟

پاسخ هر دو سوال بله است. به‌کارگیری بازی سازی در بازاریابی، عواید زیادی برای سازمان ها دارد. برای مثال بانک ملت هم چندین سال که از روند در حال استفاده است. در حال حاضر شرکت‌های معتبر در اصناف مختلف که جزو سبد خرید مردم محسوب می‌شوند، از اعضای شبکه شرکای تجاری ملت هستند و باشگاه در طرحی با عنوان “کارشامال” در زمینه خرید حضوری و همچنین خریدهای اینترنتی، با برندهای مطرح همچون ، تپسی، اسنپ‌فود و .. همکاری دارد.

 

آیا مفهوم در کسب و کار می تواند تاثیرگذار باشد؟

بله. می تواند فروش شما چندین برابر کند. در حال حاضر دنیا با پیشرفت قابل توجهی در دنیای دیجیتال رو به رو است و استفاده از آن هم برای بسیاری از افراد جدایی ناپذیر تلقی می شود. طراحی بازی های متنوع با استفاده تلکنولوژی های امروزی، شیوۀ جدیدی از بازاریابی است که توسط بسیاری از شرکت‌ها استفاده شده است. وجود انواع امتیازها، رتبه‌بندی‌ها و اعطای هدیه، مشتری را تشویق و ترغیب می‌کند تا بازی ها را ادامه داده و پاداش را در قبال آن دریافت کنند. از نمونه های به کارگیری گیمیفیکیشن می توان به نرم‌افزار doulingo، NikeFule و بستنی مگنوم  و … اشاره کرد. مزیت هایی هم به همراه خواهد داشت. عبارتند از:

  • وفادار سازی مشتریان
  • دریافت اطلاعات از مشتریان برای خدمات بهتر (اعطای هدیه برای مناسبت ها، سلیقه ها و …)
  • محیط جداب تر
  • سنجش عملکرد
  • و …

پایان مقاله: باشگاه مشتریان و گیمیفیکیشن

دیدگاهتان را بنویسید