انواع تراکنش

در حال حاضر متد های پرداخت شامل درگاه پرداخت اینترنتی، خودپرداز (ATM)، پرداخت با تکنولوژی RFID، پرداخت با کد QR و دستگاه های POS می باشد. تراکنش های مالی زمانی رخ خواهد داد که از سمت مشتریان یک درخواست برای بانک ارسال می شود. درخواست ارسال شده بررسی و در صورت اجرایی شدن پیام موفق بودن تراکنش را دریافت خواهید کرد. رسید جزئیات تراکنش مالی در اختیار کاربران به صورت کاغذی و مجازی قرار می گیرد. در ادامه انواع تراکنش را شرح خواهیم داد.

  1. تراکنش خرید
  2. تراکنش پرداخت قبوض
  3. تراکنش موجودی

 

شرح:

در تراکنش های خرید زمانی که فرآیند خرید را با استفاده از ابزارهای پرداخت از جمله درگاه پرداخت یا دستگاه های POS طی می نمایید. وجه کالا یا محصولات و خدمات از حساب بانکی شما کسر و به حساب فروشنده واریز خواهد شد. در تراکنش های دیگر از جمله پرداخت قبوض می توانید از دستگاه کارتخوان، اینترنت بانک، همراه بانک، تلفن بانک، دستگاه خودپرداز استفاده و پرداخت خود را انجام دهید. مزیت پرداخت قبوض با این روش ها باعث صرفه جویی در مصرف وقت خواهد شد. در تراکنش موجودی کاربر تنها درخواست مشاهده‌ی موجودی حساب یا کارت بانکی خود را ارسال می کند و هیچگونه وجهی انتقال داده نمی شود. فقط یک کارمزد از حساب دارنده کسر خواهد شد.

 


۲۰ خطای رایج بانکی


برخی از تراکنش ها هم هستند که در صورت شرایط خاص رخ خواهند داد. از جمله:

  • برگشت از خرید یا مغایرت بانکی
  • تراکنش ناموفق
  • محدودیت تراکنش

 

شرح:

بانک ها بر اساس قوانین وضع شده از سوی بانک مرکزی برای دارندگان حساب یک محدودیت تراکنش در نظر گرفته شده است. به عبارتی دریافت وجه از خودپرداز، عملیات کارت به کارت و … هرکدام سقف مالی تعیین شده خود را دارند. به هر علتی که تراکنش درخواستی کاربر با موفقیت به سرانجام نرسد و رسید تراکنش موفق در اختیار وی قرار نگیرد، پیامی مبنی بر تراکنش ناموفق دریافت می کند. علت ناموفق بودن تراکنش را از سوی مشتریان، فروشندگان، پذیرنده یا شبکه شاپرک باشد.

دیدگاهتان را بنویسید