تفاوت باشگاه مشتریان با CRM
تفاوت باشگاه مشتریان با CRM سوالی است که توسط صاحبان کسب و کار زیاد پرسش می شود. در این مقاله در نظر داریم پاسخ این سوال را بررسی نماییم. در برخی از موارد این دو معقوله را به اشتباه می گیرند و این تفکر اشتباه است. در نگاه کلی هر دو به صورت نرم افزار در اختیار کاربران قرار می گیرند و CRM به مدیریت بهتر ارتباطات میپردازد اما باشگاه مشتریان به وفادارسازی مشتریان می پردازد. در ادامه تفاوت ها را شرح خواهیم داد، با باشگاه مشتریان ایرانیان همراه باشید.
- اجرای طرح وفادار سازی : اولین تفاوت باشگاه مشتریان و نرم افزارCRM را می توان به اجرای طرحهای وفادارسازی دانست،که این امکان در نرمافزار CRM وجود ندارد.
- اعطای هدیه و جوایز به مشتریان : باشگاه مشتریان به وسیلهی اعطای هدایا و … با مشتریان خود نوعی رابطهی عاطفی ایجاد میکنند که این رابطه ی عاطفی در نرم افزار CRM دیده نخواهد شد.
- در باشگاه مشتریان، مشتریان می توانند اطلاعات خود را تماشا کنند اما در CRM این امکان وجود ندارد.
- نرم افزار CRM برای کارمندان یک سازمان دسترسی در نظر می گیرد اما نرم افزار باشگاه مشتریان، نرم افزاری است که برای مشتریان طراحی شده است و هم خود مشتریان هم صاحبان کسب و کار بر روی پلتفرم های مختلف می توانند نصب کنند و همراهشان داشته باشند.
- در نرم افزار CRM فقط کارمندان با مشتری ها ارتباط برقرار می کنند در حالیکه د باشگاه مشتریان، مشتری ها می توانند نظرات خود را در آنجا برای صاحبان کسب و کار بنویسند و نوعی ارتباط متقابل ایجاد کنند.
- در CRM اعطای امتیازات برای خرید های مداوم در نظر گرفته نشده است، در حالی که وطیفهی باشگاه مشتریان وفادارسازی مشتری است.
- می تواند با توجه به نوع کسب و کار در باشگاه امتیازاتی انگیزشی در قبال بازگشت مشتریان در نظر گرفت.
- در باشگاه مشتریان امکان خرید آنلاین وجود دارد که در CRM این امکان وجود ندارد.
- برنامه های وفاداری بر مبنای مسائلی چون افزایش میزان مبلغ خرید، فعالیت در شبکه های اجتماعی، معرفی افراد به مجموعه عمل میکند. که این ساز و کار در CRM وجود ندارد.
سخن آخر:
نرم افزار CRM همانطور که از نامش آشکار است برای ارتباط با مشتریان طراحی می شوند. اما باشگاه مشتریان هدفی همچون وفادار سازی را دنبال می کند. استفاده از هر دو نرم افزار می تواند بالاترین بازدهی را برای شما داشته باشد، زیرا وفادارسازی بدون برقراری ارتباط قوی با مشتری امکان پذیر نیست. در واقع باشگاه مشتریان یک پل ارتباطی میان نرمافزار CRM و مشتریان است یعنی مشتری با ثبت نام و وارد کردن اطلاعات خود وارد پنل مخصوص خود میشود سپس زمانیکه درخواست های خود را ثبت میکند، این درخواست ها به طور اتوماتیک به نرم افزار CRM منتقل میگردد.
مقاله پیشنهادی: امکانات باشگاه مشتریان ایرانیان